CICERO FOUNDATION GREAT DEBATE PAPER

No. 18/04

THE RISE OF

KREMLIN-FRIENDLY
POPULISM

IN THE NETHERLANDS



Cicero Foundation Great Debate Paper No. 18/04

© Marcel H. Van Herpen, 2018.
ISBN/EAN 978-90-75759-17-4

All rights reserved

The Cicero Foundation is an independent pro-Atlantic and pro-EU think tank, founded in Maastricht in

1992.

www.cicerofoundation.org

The views expressed in Cicero Foundation Great Debate Papers do not necessarily express the opinion of the
Cicero Foundation, but they are considered interesting and thought-provoking enough to be published.
Permission to make digital or hard copies of any information contained in these web publications is granted for
personal use, without fee and without formal request. Full citation and copyright notice must appear on the

first page. Copies may not be made or distributed for profit or commercial advantage.



The Rise of Kremlin-Friendly Populism in the Netherlands

Marcel H. Van Herpen

EARLY POPULISM AND THE MURDERS OF FORTUYN AND VAN GOGH

The Netherlands is known as a tolerant and liberal country, where extremist ideas —
rightwing or leftwing — don’t have much impact. After the Second World War extreme right
or populist parties played only a marginal role in Dutch politics. There were some small
fringe movements, such as the Farmers’ Party (Boerenpartij), led by the maverick “Boer
Koekoek,” which, in 1967, won 7 seats in parliament. In 1981 this party lost its parliamentary
representation and another party emerged, the extreme right Center Party (Centrum Partij),
led by Hans Janmaat. This party (after a scission in 1984 called “Center Democrats” (Centrum
Democraten) never had more than 3 seats (of 150) in parliament. However, things changed
at the end of the 1990s, when immigration became an issue and Dutch multicultural society
came increasingly under attack. A new kind of political leader emerged, adapted to the
Dutch political culture: the “liberal populist.” His name was Pim Fortuyn. Fortuyn
distinguished himself from extreme right populists in other countries, because, far from
being xenophobic, authoritarian, and nationalist, he claimed to defend the tolerant, liberal
traditions of Dutch society against intolerant and illiberal threats. These threats, he said,
came from Muslim immigrants, who didn’t respect women’s rights, had cruel slaughter
practices, and attacked homosexuals (this last point in paerticular was emphasized by
Fortuyn — himself an openly gay person). In his book “The Islamization of our Culture — Dutch
Identity as Foundation” (De islamisering van onze cultuur — Nederlandse identiteit als

fundament) he wrote that “the Netherlands is full,” adding a demand “to close the frontiers



definitively.” On May 6, 2002, Fortuyn was assassinated by an environmental activist. Theo
Van Gogh, a Dutch film maker and critic of Islam, underwent the same fate. He was
assassinated on November 20, 2004, in the streets of Amsterdam, by a Dutch-Moroccan

extremist.

THE EMERGENCE OF GEERT WILDERS AND HIS PARTY FOR FREEDOM

These murders were deeply traumatic events. They led to continuing divisions in Dutch
society and were a fertile soil for populist movements. It was, however, a new populist
leader, who would reap the benefits: Geert Wilders, a former MP for the conservative VVD
party, who, in 2004, founded his own party, the Party for Freedom (Partij voor Vrijheid).
Initially Wilders distanced himself from other extreme right parties in Europe. He also didn’t
show any particular sympathy for Putin’s Russia. However, in April 2013, Wilders made the
first overtures toward the French Front National and in November of that year he invited
Marine Le Pen to The Hague, initiating a collaboration between the two parties in the 2014
election campaign for the European Parliament. After the election it was not possible to
form a political group in the European Parliament (for which 7 nationalities were needed),
because the British UKIP refused to join. However, one year later, after a schism within UKIP,
former UKIP member Janice Atkinson joined and the formation of the group “Europe of
Nations and Freedom” was a fact. The PVV was now in the same group as the Front National,
the Austrian Freedom Party, the Italian Lega Nord, The Polish New Right, and the Belgian
Vlaams Belang. The Front National already had a close relationship with Putin’s Russia, while
the Lega Nord and the Austrian Freedom Party would soon sign “cooperation agreements”
with the Kremlin party United Russia. It would not take long before the PVV began to warm
towards Moscow. While at home the PVV played down its sympathy for the Kremlin, its
voting behavior in the European Parliament, where the PVV consequently supported
Moscow, was quite different. (1) In 2017 the moment seemed to have come for an open
embrace: on November 22 of that year Wilders visited the Russian embassy in The Hague.
He declared that he wanted “to counterbalance the hysterical Russophobia that exists.” (2)
On February 28, 2018, Wilders visited the State Duma in Moscow, where he was received by

Leonid Slutsky, chairman of the foreign affairs commission, and by Anatoly Karpov, a former



chess champion. It was not (yet) the high profile meeting with Putin himself that Wilders

might have hoped for. (3)

THE UKRAINE REFERENDUM: A BONE FOR PRO-KREMLIN POPULISTS

This pro-Moscow alignment of the populist PVV party is not the only sign of the Kremlin’s
growing influence in the Netherlands. Another important event was the Ukraine referendum
in 2016. On July 1, 2015, a new law came into force in the Netherlands which gave Dutch
citizens the right to demand an advisory referendum on laws and treaties which had been
adopted by parliament. After its adoption it was generally believed that it would be some
time before the population would make use of this new right — due to an inbuilt hurdle: in
order to organize a referendum it was necessary to collect a minimum of 300,000 signatures.
The result of the referendum would be valid if at least 30 percent of the electorate
participated in the vote (about 4 million people). However, it took only a few months before
an organization, called GeenPeil, a cooperation platform of three populist, Eurosceptic
groups, jumped at the opportunity. Their target was a law passed in 2015 by the two houses
of parliament which had given the green light for the ratification of the Ukraine-European
Union Association Agreement. In September 2015 the organizers of the initiative had
gathered 427,939 valid signatures and on April 6, 2016, the referendum took place.
According to the Dutch journalist Laura Starink, “a quick glance at the website [of GeenPeil]
makes it clear that the followers have developed ... a pure hatred of Ukraine.” (4) This hatred
was incomprehensible, because the referendum was organized only one year and nine
months after the downing of the Malaysian civilian plane MH17 by a Russian BUK missile
above Eastern Ukraine. In this criminal act the crew and all passengers died. Of the 298
victims 196 were Dutch citizens, including many children. One would, therefore, have
expected rather sympathy for Ukraine and hatred for the aggressor, Russia. This was not the
case. On the contrary, the strangest arguments were used. One of these was that the
agreement would be a ‘provocation’ of the aggressor, Russia. The referendum led to a
heated debate between advocates and opponents of the agreement. On April 6, 2016, the
“no” vote won with 61 percent. Because 32 percent of the population had voted, the vote
was declared valid. It put the Dutch government in an awkward position. Although the

referendum was only advisory and had no binding character, the government had promised

5



to take the result of the referendum “seriously” and, eventually, renegotiate some aspects
of the agreement in Brussels. However, it was clear that the Dutch government could not
(and did not want to) block an agreement which had already been ratified by the
parliaments of the other EU member states. This first experience with the new law,
therefore, was negative. The feeling was that a law, which had been created to enhance the
influence of the ordinary citizen, had been hijacked by Eurosceptic populists. And not only by
them. On the internet there appeared videos and fake news intended to influence the
debate. On one of these videos could be seen six militiamen of the nationalist Ukrainian
“Azov” battalion, burning a Dutch flag and threatening the Netherlands with terrorist attacks
if it voted against the association agreement. Research by Bellingcat revealed that this was a
fake video, produced by the well-known St. Petersburg troll factory “Internet Research
Agency.” (5) In November 2017 the Dutch minister of internal affairs, Ollongren, confirmed
the existence of a Russian disinformation campaign during the referendum. (6) There had

been not only disinformation, but also active interference by Russian or pro-Kremlin actors.

One of them was Vladimir Kornilov, who claimed to lead a “Center for Eurasian Studies” in
The Hague. Kornilov, who was born in Russia, but has a Ukrainian passport, was presented
by the leftist Socialist Party and the Forum for Democracy, two organizations which
supported the ‘no’ vote, as a Ukrainian citizen who opposed the EU-Ukraine agreement.
Kornilov, who, until 2013, had been director of the Russian CIS Institute in Ukraine and had
close contacts with the separatists in Donbas, managed to get himself interviewed on Dutch
television as an “expert.” (7) It was not the first time that direct interventions by Russians or
Kremlin-related individuals had taken place. In July 2015, one year after the downing of the
MH17, a rally was organized in the Dutch town of Eindhoven by a group, called “Break the
System,” with banners demanding “the truth” about the MH17 crash. The leader of the rally,
Natalya Vorontsova, was interviewed extensively by the Russian TV channels RT and
Rossiya24. During the Ukraine referendum in 2016 the same Vorontsova would participate in
a rally for the ‘no’ vote in Amsterdam alongside Harry van Bommel, an MP of the left

populist Socialist Party.(8)



THIERRY BAUDET’S FORUM FOR DEMOCRACY: A NEW PRO-KREMLIN POPULIST OFFSHOOT

After the referendum, Thierry Baudet, the leader of Forum voor Democratie, transformed
his group into a political party of the same name. In the parliamentary election of 2017 the
party got two seats in parliament. The new party, which was a direct competitor of Wilders’s
Party for Freedom, did not confine itself to anti-immigration rhetoric, but presented itself
openly as an alt-right and white supremacist party. (9) Thierry Baudet visited Jean-Marie Le
Pen twice and had dinner with Jared Taylor, one of the leaders of the American white
supremacist movement. (10) Baudet shares Wilders’s admiration for the Kremlin. A Dutch
Labor MP said that Baudet promoted a narrative that was “word for word what would be
used by a spokesman for the Kremlin.” (11) Does the Forum also have financial links with the
Kremlin? It’s difficult to say. However, Hugo Berkhout, one of the party’s candidates for the
parliamentary election of 2017, is employed by Mikhail Fridman, the Kremlin-related
oligarch who owns the Alfa Bank. According to one author, “therefore the possibility [is] very
real that Thierry Baudet has received donations from Berkhout, which are indirectly paid by

his boss Fridman.” (12)

THE MH17: DEBUNKING RUSSIAN FAKE NEWS

The Dutch counterintelligence service AIVD wrote in its annual report 2017 that “in recent
years, influencing operations have become an increasingly important part of Russian foreign
policy.” (13) The Netherlands would have become of strategic importance for Russia since
the downing of the MH17. Debunking Russian fake news seems, therefore, to be of major
importance. However, in February 2018 the East Stratcom Taskforce of the European
Commission, which runs the website EUvsDisinfo, came under attack by the Dutch
parliament, which adopted a motion, demanding the closure of this Taskforce. The reason
was that four Dutch media had been accused by EUvsDisinfo of spreading Russian fake news.
(14) The Dutch parliament was concerned about the freedom of the press and warned
against Brussels imposing “censorship.” It is an indication of how the task of countering
Russian influence and debunking Russian fake news has become a sensitive subject.
However, the cases reported by EUvsDisinfo did not seem to have been totally unfounded. A

Dutch radio station broadcast a program, titled “Rightwing extremists seize power in



Ukraine” (a title which was later changed into “Growing influence of extremists in Ukraine”).
(15) And in September 2016 the regional paper De Gelderlander published a press
conference given by a spokesman of Almaz-Antey, the producer of the BUK missile, in which
he repeated the Russian narrative that the MH17 was downed by the Ukrainian army, a
version of the facts which was completely at odds with the results of the Dutch-led Joint
Investigation Team. (16) After the paper threatened with legal action, the East Stratcom
Taskforce removed the item from its website. This is an example of how the fight against
Russian disinformation is far from easy. In an expert report on disinformation, prepared for
the European Commission, the authors define “disinformation” as “all forms of false,
inaccurate, or misleading information designed, presented and promoted to intentionally
cause public harm or for profit.” (17) Some of the Dutch cases, presented by EUvsDisinfo,
lacked the characteristic of being “presented and promoted to intentionally cause public
harm or for profit,” and, as such, would not qualify as being “disinformation.” However,
Russian fake news can also be spread unintentionally and it is useful and even necessary that
there should be watchdogs whose task it is to debunk misleading news, although it may be
preferable for these watchdogs to operate independently of national governments and/or

European institutions. (18)

%k %k 3% 3k %k %k %k

Marcel H. Van Herpen is author of three books on Putin’s Russia:

e Putin’s Propaganda Machine — Soft Power and Russian Foreign Policy (2016)
e Putin’s Wars — The Rise of Russia’s New Imperialism (2014)
e Putinism — The Slow Rise of a Radical Right Regime in Russia (2013)

You can follow him on Twitter at @MarcelHVanHerpe



1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

NOTES

Cf. Ruud Mikkers, “PVV pro-Poetin in europarlement,” De Telegraaf, March 15, 2017.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1328160/pvv-pro-poetin-in-europarlement

“Wilders improves relations with Russia,” Geert Wilders weblog, November 22, 2017.

https://www.geertwilders.nl/in-de-media-mainmenu-74/nieuws-mainmenu-114/94-

english/2073-wilders-improves-relations-with-russia

Thijs Niemantsverdriet, “Wilders wekt woede tijdens bezoek Moskou,” NRC, February

28, 2018. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/28/woede-mh17-nabestaanden-om-

wilders-bezoek-moskou-a1594037

Laura Starink, Slag om Oekraine — Referendum over een land in opstand, (Amsterdam
and Antwerp: Uitgeverij Augustus, 2016), p. 8.

Bellingcat Investigation Team, “Behind the Dutch Terror Threat Video The St.
Petersburg  “Troll  factory” Connection,” Bellingcat, April 3, 2016.

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/04/03/azov-video/

On the troll factory “Internet Research Agency” see my book Putin’s Propaganda
Machine — Soft Power and Russian Foreign Policy, (Lanham: Rowman & Littlefield,
2016), p. 97.

“Ollongren: Russische desinformatie bij Oekraine-referendum,” NOS, November 15,

2017. https://nos.nl/artikel/2202937-ollongren-russische-desinformatie-bij-oekraine-

referendum.html

Huib Modderkolk and Tom Kreling, “Deze man is volgens de NY Times een
verlengstuk van het Kremlin. ‘Fake news,’ zegt hij zelf,” De Volkskrant, February 25,

2017. https://www.volkskrant.nl/buitenland/deze-man-is-volgens-de-ny-times-een-

verlengstuk-van-het-kremlin-fake-news-zegt-hij-zelf~a4467422/

Andreas Kouwenhoven and Wilmer Heck, “Pro-Russische activisten proberen in
Nederland de publieke opinie te bespelen,” NRC, November 14, 2017.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/14/pro-russische-activisten-proberen-in-

nederland-de-publieke-opinie-te-bespelen-14008383-a1581044




9) Thijs Kleinpaste, “The New Dutch Disease Is White Nationalism,” Foreign Policy,
March 20, 2018. https://foreignpolicy.com/2018/03/20/the-new-dutch-disease-is-

white-nationalism/

10) Marijn Kruk, “Hoe Thierry Baudet aan de lippen hing van Jean-Marie Le Pen,” De
Correspondent, February 19, 2018. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/14/pro-

russische-activisten-proberen-in-nederland-de-publieke-opinie-te-bespelen-

14008383-a1581044

11) Cf. Andrew Higgins, “Fake News, Fake Ukrainians: How a Group of Russians Tilted a
Dutch Vote,” The New York Times, February 16, 2017.

https://www.nytimes.com/2017/02/16/world/europe/russia-ukraine-fake-news-

dutch-vote.html

12) Ewout Klein, “Nummer 21 van Forum voor Democratie werkt voor foute Rus,” Jalta,

March 14, 2017. https://jalta.nl/buitenland/nummer-21-van-forum-voor-democratie-

werkt-voor-foute-rus/

13)Janene Pieters, “Digital espionage, sabotage getting more complex, Dutch
intelligence service warns,” NL Times, March 6, 2018.

https://nltimes.nl/2018/03/06/digital-espionage-sabotage-getting-complex-dutch-

intelligence-service-warns

14) “Kamer wil af van Europese waakhond tegen nepnieuws,” NOS, March 5, 2018.

https://nos.nl/artikel/2220820-kamer-wil-af-van-europese-waakhond-tegen-

nepnieuws.html

15) “NVVVARA bukt voor intimidatie ‘nepnieuwsbestrijder’ EUvsDisinfo en past kop aan,”
Media TPO, February 5, 2018. http://media.tpo.nl/2018/02/05/bnnvara-bukt-

intimidatie-nepnieuwsbestrijder-eu-vs-disinfo-en-past-kop-aan/

16)Joris Gerritsen and Niek Opten, “Waarom staat de Gelderlander op een
nepnieuwslijst?” De Gelderlander, February 1, 2018.

https://www.gelderlander.nl/home/waarom-staat-de-gelderlander-op-een-

nepnieuwslijst~a485f372/

17) “A Multi-Dimensional Approach to Disinformation — Report of the Independent High
Level Group on Fake News and Online Disinformation,” European Commission,

Directorate-General for Communication Networks, Content and Technology,

10



Brussels, 2018, p. 35. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-

report-high-level-expert-group-fake-news-and-online-disinformation

18) Watchdogs, tasked with debunking Russian disinformation, should be subsidized, but
be independent of governments. An interesting initiative of civil society is also the
“Journalism Trust Initiative,” organized by the Global Editors Network, Reporters
without Borders, the European Broadcasting Union, and Agence France Presse, to
give an approval mark to “quality media” which are transparent about their media
ownership and sources of revenue, and respect certain professional and ethical
standards. This approval mark should give them concrete advantages, such as
privileged treatment by the algorithms of search machines and the social media. (Cf.
Caroline Scott, “Reporters Without Borders launches The Journalism Trust Initiative
to combat disinformation online,” Journalism, co.uk, April 3, 2018.

https://www.journalism.co.uk/news/new-initiative-lauched-to-combat-

disinformation-online/s2/a719892/

The Cicero Foundation

Independent Pro-EU and Pro-Atlantic think tank

Founded in 1992 at the signing of the Maastricht Treaty
Hondertmarck 45D

6211 MB MAASTRICHT

The Netherlands

Tel. +31 43 32 60 828

Tel. +33 1412909 30

Fax: +33 1412909 31

Email: info@cicerofoundation.org

Website: www.cicerofoundation.org

Registration No. Chamber of Commerce Maastricht 41078444

11



